บทคัดย่อ (THAI) :
การศึกษาวิจัยเรื่อง “ผลกระทบของการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 (Covid-19) ที่มีต่อธุรกิจขายยานยนต์ชนิดใหม่ ในอำเภอเมืองเชียงใหม่ จังหวัดเชียงใหม่” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อมูลโดยรวมของการทำธุรกิจยานยนต์ในด้านการผลิต การบริการ และการจ้างงาน รวมถึงศึกษาการเปลี่ยนแปลงของธุรกิจขายยานยนต์ชนิดใหม่ของแต่ละบริษัท และวิธีการดำเนินงาน รวมถึงการแก้ปัญหา อุปสรรค และนโยบายที่เกิดขึ้นในช่วงเวลาการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนาในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งผู้วิจัยเลือกใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้การเก็บรวบรวมข้อมูลจากเว็บไซต์ และวิธีสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ประกอบการที่อยู่ในกลุ่มธุรกิจบริการสาขาการขายยานยนต์ชนิดใหม่ จำนวน 10 บริษัท ผลการศึกษาพบว่า ฐานการผลิตรถยนต์ของบริษัทขายยานยนต์ชนิดใหม่อยู่ที่ประเทศไทย ซึ่งบริษัทส่วนมากมุ่งเน้นรถยนต์ประเภทนั่งส่วนบุคคล และรถยนต์อเนกประสงค์ที่เป็นเครื่องยนต์สันดาบ โดยการบริการของบริษัทแบ่งออกเป็น 2 ส่วนหลัก คือฝ่ายบริการด้านการขาย และฝ่ายบำรุงซ่อมแซม ซึ่งจากการแพร่ระบาดของโคโรนาไวรัสได้ส่งผลกระทบถึงรายได้ของบริษัทที่ลดลง รองลงมาคือการงดจัดกิจกรรมพบปะลูกค้า การจัดอีเว้นท์ต่างๆ และสุดท้ายคือมีการปรับเงินเดือนและโบนัส ในส่วนของผลกระทบจากนโยบายรถไฟฟ้าของรัฐบาลมีด้านบวก คือรายได้ของบริษัทดีขึ้นสำหรับบริษัทที่มีการผลิตรถไฟฟ้า และส่งผลด้านลบคือรายได้ของบริษัทลดลงสำหรับบริษัทที่ยังไม่มีการผลิตรถไฟฟ้า ต่อมาวิธีการดำเนินการจากการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา คือทุกบริษัทได้เพิ่มมาตรการการป้องกันการแพร่ระบาดของไวรัสโคโรนา โดยการเว้นระยะห่าง สวมหน้ากากอนามัย และใช้เจลแอลกอฮอล์ล้างมือ รวมถึงการรักษาความสะอาดบริเวณโถงบริการ รองลงมาคือทุกบริษัทมีการปรับเปลี่ยนรูปแบบการทำงานคือมีการสลับ การทำงาน เพิ่มวันหยุดมากขึ้น Work From Home มากขึ้น รวมถึงปรับเปลี่ยนรูปแบบสื่อต่างๆมาเป็นรูปแบบออนไลน์ ในส่วนการรับมือจากนโยบายรถไฟฟ้าของรัฐบาลที่ช่วยเหลือผู้บริโภค บริษัทส่วนใหญ่เน้นไปที่การสร้างความมั่นใจให้กับลูกค้าในสินค้าของบริษัทตนเอง และมุ่งเน้นการสร้างความน่าเชื่อถือในรถยนต์ไฟฟ้าให้กับลูกค้ามากขึ้น เพื่อในอนาคตบางบริษัทจะสามารถนำเข้ารถไฟฟ้าได้ภายใต้ความเชื่อมั่นของผู้บริโภค และสามารถรองรับกลุ่มลูกค้าได้หลากหลายกลุ่มมากขึ้น
คำสำคัญ: ไวรัสโคโรนา, ธุรกิจขายยานยนต์ชนิดใหม่, นโยบายรถไฟฟ้า, ผลกระทบ, วิธีการดำเนินงาน
Abstract :
The research study on “Impacts of Corona Virus Disease (Covid-19) Pandemic on the Business of New Automotive in Mueang Chiang Mai District, Chiang Mai Province '' this research aims to study overall information on the new automotive business in terms of production, services, and employment. Moreover, to study the changes and the operation in the new automotive sales business of each company during the coronavirus pandemic in Muang District, Chiang Mai Province. The researcher used qualitative research methods by collecting data from websites and used in-depth interviews with entrepreneurs in the new automotive sales business group, with 10 companies. The results of the study found that the new automotive sales business company's production is based in Thailand. Most companies focused on passenger cars and multi-purpose vehicles with a combustion engine. The company's services are divided into 2 main parts which are sales service department and maintenance department. As a result of the spread of the coronavirus, the company's revenue has decreased, followed by the cancellation of customer meeting activities, organizing various events. Finally, the adjustment of the salary and bonus. As an impact of the government's electric vehicles policy, the positive side is that the company's revenues are increased for companies that produce electric vehicles, on the other hand, the negative side is that the company's revenues are decreased for companies that do not yet produce electric vehicles. The process that proceeds from the spread of the coronavirus. Every company has increased measures to prevent the spread of coronavirus by keeping a distance, wearing a mask and using alcohol gel to wash your hands including maintaining cleanliness in the service hall area. Moreover, every company has changed their work schedule, added more holidays, and worked from home and changing various media formats to online formats. In terms of dealing with the government's electric vehicles policy that helps consumers. Most companies focus on building customer confidence in their products and focus on creating more reliability in electric vehicles for customers. In the future, some companies will be able to import electric vehicles under the confidence of consumers and can support a wider variety of customer groups.
Keyword: Coronavirus, Business of new Automotive, Electric vehicles’ policy, Impact, Operation