หัวข้อ (ENG) :
Perception on Government Policy to Reduce Plastic Bags: A Case Study of Warorot Market, Mueang Chiang Mai District, Chiang Mai Province
บทคัดย่อ (THAI) :
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการรับรู้ของประชาชนที่มาใช้บริการและผู้ประกอบการในตลาด
วโรรส อำเภอเมืองเชียงใหม่ จังหวัดเชียงใหม่ ต่อนโยบายการลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วของภาครัฐ และค้นหาข้อเสนอแนะในการปรับปรุงหรือกำหนดมาตรการลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วของภาครัฐในตลาดสด เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้างจากประชากรกลุ่มตัวอย่าง 142 คน เป็นประชาชนผู้มาใช้บริการในตลาด
วโรรส 100 คน และผู้ประกอบการในตลาดวโรรส 42 คน วิเคราะห์ผลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่
ค่าร้อยละ ค่าความถี่ และค่าเฉลี่ย รวมถึงวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเพื่อวิเคราะห์ปัจจัยบางประการทาง
ด้านประชากรศาสตร์และการรับรู้นโยบายการลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วของภาครัฐที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วของประชาชนที่มาใช้บริการและผู้ประกอบการในตลาดวโรรส ผลการศึกษา พบว่า ประชาชนรับรู้ว่าถุงพลาสติกหูหิ้วก่อให้เกิดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม คิดเป็นร้อยละ 97.9 และรับรู้ว่ามี
การรณรงค์ ลดรับ ลดให้ ลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วในตลาดวโรรส คิดเป็นร้อยละ 95.8 จากช่องทางสื่อสารที่สำคัญ คือ โทรทัศน์ และ Facebook โดยประชาชนมีพฤติกรรมการใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วประจำวันลดลงหลังจากที่ภาครัฐได้มีการดำเนินกิจกรรมรณรงค์ลดรับ ลดให้ ลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วในตลาดสด คือ วันละ 2.13 ใบ
จากเดิมที่มีการใช้วันละ 5.12 ใบ หรือลดลงคิดเป็นร้อยละ 58.72 ซึ่งวิธีการลดถุงพลาสติกหูหิ้วส่วนใหญ่ ได้แก่ การใส่สินค้ารวมกันในถุงพลาสติกหูหิ้วใบเดียวเมื่อซื้อสินค้าหลายชิ้น การนำถุงพลาสติกหูหิ้วนำกลับมาใช้ซ้ำ การนำถุงผ้าหรือตะกร้าไปจ่ายตลาด และการปฏิเสธถุงพลาสติกหูหิ้ว ตามลำดับ ประชาชนร้อยละ 97.2
เห็นด้วยต่อนโยบายการลดและเลิกใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วในตลาดสด โดยเสนอวิธีการที่จะสามารถลดการใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วในตลาดสดได้ดีที่สุด ได้แก่ การหาบรรจุภัณฑ์ที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมทดแทนถุงพลาสติกหูหิ้ว การใช้ถุงพลาสติกหูหิ้วอย่างหนาเพื่อนำกลับมาใช้ซ้ำ การออกกฎหมายเลิกใช้ถุงพลาสติกหูหิ้ว การเสียเงินซื้อถุงพลาสติกหูหิ้ว และโรงงานเลิกผลิตถุงพลาสติก ตามลำดับ ผลการทดสอบสมมุติฐานจากการวิเคราะห์
การถดถอยพหุคูณ พบว่า ตัวแปร 2 ประการ ได้แก่ เพศ และการรับรู้ว่าถุงพลาสติกหูหิ้วก่อให้เกิดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ส่งผลให้เกิดพฤติกรรมการลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้ว อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
คำสำคัญ : การลดใช้ถุงพลาสติกหูหิ้ว นโยบายภาครัฐ การรับรู้ ตลาดสด
Abstract :
The purpose of this research was to study the perceptions of people who come to use the services and entrepreneurs in the Warorot Market of Muang District in Chiang Mai Province. Relating to the government's initiative to use less plastic bag handles and seeking ideas on how to make
it better or create new regulations to do so in the fresh market. Structured interviews were used to gather data from a sample of 142 service users and business owners at Warorot Market, including 100 service users and 42 business owners. Descriptive statistics like percentage, frequency, and mean were used to assess the results, and multiple regression was used to examine some demographic characteristics, demographics and knowledge about the initiative to limit the use of plastic bags
the behavior of customers who come to use the service and business owners in the Warorot market is tied to the government sector's handling in terms of minimizing the usage of plastic bag handles. The findings revealed that 97.9 percent of those who came to utilize the service and business owners in Warorot Market are aware that plastic bags with handles have an adverse effect on
the environment, and knowing that there is a campaign to reduce, accept, reduce, reduce the use of plastic bags with handles in Warorot Market accounted for 95.8 percent. Television and Facebook were the two awareness-raising mediums that increased the sample population's knowledge of
the aforementioned policy the greatest. After the government started a campaign to reduce, accept, reduce, reduce the usage of plastic bags with handles in the fresh market, which is 2.13 bags
per day, from 5.12 bags per day, people's habit of using plastic bags with handles daily decreased or a decline of 58.72 percent. The majority of these include reusing plastic bags with handles,
taking cloth bags or baskets to the market, refusing to accept a plastic bag with handles, and placing many goods in a single plastic bag with handles while making a purchase. The policy of limiting and eliminating the usage of plastic bags in the fresh market was supported by 97.2 percent of respondents, who stated that the best method to do so was to develop environmentally suitable packaging to replace plastic bags with handles. Such as paper bags, biodegradable bags, thick plastic bags with handles being used and then being banned from use, laws prohibiting the use of plastic bags with handles, the expense of purchasing more plastic bags with handles, and the factory ceasing to make plastic bags, in that order. The findings of the multiple regression analysis's hypothesis testing showed that two variables gender and beliefs about the effects of plastic bag handles on
the environment were significant. This has the habit of considerably (0.05) lowering the use of plastic bags with handles.
Keywords: reduction of plastic bag use, government policy, awareness, fresh market